Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

JEDNYM ŚLADEM: Kolejne znalezisko ze strychu odkryte przez Tomasza Panka. Tym razem motocykl Terrot z 1924 roku [GALERIA]

Redakcja
Tomasz Panek z Krotoszyna znów w akcji. Tym razem prezentuje kolejne znalezisko ze strychu z jednej z miejscowości w województwie dolnośląskim. Jest to zabytkowy motocykl marki Terrot z 1924 roku.

CZYTAJ RÓWNIEŻ INNE CIEKAWE MATERIAŁY O PODOBNEJ TREŚCI:
INDIAN SCOUT 750 JUŻ CIESZY OKO FANÓW DWÓCH KOŁEK

KLUB MIŁOŚNIKÓW STARYCH MOTOCYKLI W DAWNEJ JEDNOSTCE WOJSKOWEJ W KROTOSZYNIE - GALERIA

NIEZWYKŁY 101-LETNI MOTOCYKL WCIĄŻ NA CHODZIE - GALERIA + FILM

Tym razem Tomasz Panek pochwalił się niezwykłym znaleziskiem. Jest to motocykl Terrot z 1924 roku o pojemności 175 cm sześć. Motocykl w stanie wizualnym bardzo dobrym. Mechanicznie nigdy nie rekonstruowany. Sprawny technicznie. Na uwagę zasługują z pewnością oryginalne części i akcesoria: opony Dunlop Motocykle Heavy Cord, torebka narzędziowa, pas napędowy Dunlop, hamulce klockowe z drewna jesionowego i lakier w kolorze czarnym.

- Motocykl ten w początkach lat XX-tych nie był powszechny i stanowi dziś nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Najważniejsze, że jest w stanie fabrycznym. Nie wymagał żadnego mojego wkładu. Uruchomienie polegało na zalaniu go paliwem i wymianie oleju - mówi Tomasz Panek.

Zapraszamy go obejrzenia galerii.

TROCHĘ HISTORII - źródło zabytkowemotocykleirowery.pl
Terrot to francuski producent motocykli z miasta Dijon, działający w latach 1902-1961. Charles Terrot i Wilhelm Stücklen założyli warsztat mechaniczny w Cannstatt w Niemczech w 1862, a w 1887 Charles Terrot otworzył oddział w Dijon. W 1890 wytwórnia w Dijon zaczęła robić rowery. Pierwsze pojazdy zmotoryzowane tej firmy to były trój- i czterokołowce z silnikami De Dion.

W 1902 powstał pierwszy motocykl firmy Terrot, napędzany szwajcarskim silnikiem Zedel o mocy 2 KM. Miał pochylony cylinder, za to poziome żebrowanie. Układ ten stosowano przez kilka następnych lat, aż w 1905 wprowadzono pierwszy widlasty silnik dwucylindrowy. Tylny cylinder ustawiony był w pionie, przedni – pochylony. Ten motocykl, jak jego poprzednik, miał napęd pasowy, a do tego – w odróżnieniu od poprzedniego - trzystopniową tylną piastę. Od 1915 Terrot dostarczał motocykli 500 cm3 armii francuskiej. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej zajął się produkcją dwusuwów z własnymi silnikami; w 1921 na rynek trafiły dwa modele, model L (175 cm3) oraz model E (267 cm3). W 1925 ten ostatni rozwinął się w model F (250 cm3). Od 1923 Terrot sprzedawał również czterosuwy z silnikami JAP i Blackbourne. Najpierw pojawiła się trzystapięćdziesiątka z silnikiem JAP, a w 1927 dołączyła pięćsetka. W 1929 fabryka świętowała powstanie 100 000 motocykla. Wielki Kryzys sprawił, że firma zajęła się produkcją motorowerów.

W 1931 Terrot zaczął brać udział w wyścigach motocyklowych i zdobył potrójne mistrzostwo Francji, w klasie 250, 350 i 500 cm3. W latach poprzedzających wybuch drugiej wojny Terrot zaopatrywał armię francuską w motocykle z wózkami bocznymi: model GT od 350 do 750 cm3 oraz model DT od 500 do 750 cm3. W 1951 Terrot powrócił na rynek, wypuszczając swój pierwszy skuter. W latach 50-tych firma skoncentrowała się na rynku mopedów i lekkich motocykli. W 1958 przejął ją Peugeot, a w 1961 wytwórnię w Dijon ostatecznie zamknięto.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto