Tomasz Panek to prawdziwy pasjonata motocykli. Motocykl Indian Scout 750 zakupił około 2000 roku jako tzw. „puzzle” do samodzielnego montażu. Skompletowanie brakujących części trwało kilka lat, a kolejne kilka odbudowywanie motocykla. – Prace były ciężkie, ale przyjemne. Oczywiście, nie byłyby możliwe bez współpracy z dużą ilością ludzi. Indian zabłysnął jako pojazd niezawodny, bardzo dobrze wykonany o doskonałych walorach trakcyjnych (do dziś są używane m.in. w „beczkach śmierci), czego nie można powiedzieć o jego głównym konkurencie – Harleyu – zaczyna Tomasz Panek.
Dowodem kunsztu Indiana było wzorowanie się polskich konstruktorów przy budowie polskiego Sokoła 1000. Jak zaczęło się zainteresowanie tym akurat motocyklem u naszego pasjonaty? – Bywając na imprezach, w których brały udział zabytkowe motocykle widziałem odrestaurowane Indiany, ale bardzo rzadko w specyfikacji wyścigowej i dlatego zdecydowałem się na odbudowę w takiej wersji. Kiedyś zobaczyłem zdjęcie fabrycznego team’u wy-ścigowego Indiana „Wirecked Crew”, co można przetłumaczyć jako „Drużynę Straceń-ców” . Coś w tej nazwie jest, bo jazda wyścigowym Indianem z prędkością do 180 km/h do bezpiecznych nie należała – kontynuuje Tomasz Panek.
Odbudowa zaczęła się od silnika, a konkretnie od wału karbowego. Tomkowi zależało na powiększeniu pojemności silnika. Potem były kolejne elementy silnika, a następnie karoseria według wcześniejszej specyfikacji. Gdy motocykl był gotowy nadszedł czas odpalenia. – Zakres zmian, którymi był objęty zespół napędowy był ogromny. Zachodziło niebezpieczeństwo, że w tzw. wysilonym silniku może nastąpić „wybuch”. Na szczęście silnik „przemówił” po trzecim kopnięciu – mówi Tomasz.
Pojazd ma prawie 80 lat i prezentuje się okazale. Wymaga jeszcze regulacji, ale po dostrojeniu będzie z pewnością odwdzięczał się niezwodnością i sprawiał dużą frajdę.
Jakie ma teraz plany nasz pasjonat? – Marzenie jest ciągle to samo – brytyjski motocykl o pojemności 1000 cylindrów z widlastym silnikiem o nazwie Brough Superior SS 100 z lat trzydziestych XX wieku – kończy nasz pasjonat.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?