Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PASJONACI: Stare motocykle dzięki Tomaszowi dostały nowe życie

Redakcja
Marcin Szyndrowski
Tomasz Panek w ostatnim czasie zaprezentował nam dwa zabytkowe motocykle.

Pierwszy z nich to francuski motocykl marki Radior, który Tomasz Panek nabył w stanie oryginalnym. Każda część motocykla jest idealnie zachowana i na swoim miejscu.

Motocykl pochodzi z 1918 roku, a więc ma już 101 lat! Tomasz Panek długo nie musiał przy nim pracować by motocykl odpalił, co prezentujemy na filmie w naszej galerii na NM i facebookowym profilu naszego tygodnika.
O samym motocyklu nie znaleźliśmy informacji. Identycznego jak ten pana Tomasza można szukać jak przysłowiowej igły w stogu siana. Udało nam się jednak dotrzeć do informacji na stronie zabytkowe motocykle i rowery, gdzie autor informuje, że motocykle Radior były produkowane przez Józefa Chapolarda w Bourgen-Bresse w latach 1926-1955.

Chapolard był również producentem maszyn do szycia, rowerów i maszyn rolniczych, a swą działalność prowadził już od 1904 (stąd już w 1918 pojawić mógł się nasz model Radiora) W jego motocyklach używane były silniki Moser, AMC, NSU, VAP, JAP oraz Nervor, o różnych pojemnościach, od 50 do 500 cm3.

ZOBACZ GALERIĘ ZE 101-LETNIM MOTOCYKLEM I ZOBACZ JAK ODPALIŁ

Kolejny motocykl to Terrot z 1924 roku o pojemności 175 cm3 . Motocykl w stanie wizualnym bardzo dobrym. Mechanicznie nigdy nie rekonstruowany. Sprawny technicznie. Na uwagę zasługują z pewnością oryginalne części i akcesoria: opony Dunlop Motocykle Heavy Cord, torebka narzędziowa, pas napędowy Dunlop, hamulce klockowe z drewna jesionowego i lakier w kolorze czarnym.

– Motocykl ten w początkach lat XX-tych nie był powszechny i stanowi dziś nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Najważniejsze, że jest w stanie fabrycznym. Nie wymagał żadnego mojego wkładu. Uruchomienie polegało na zalaniu go paliwem i wymianie oleju – mówi Tomasz Panek. – Zadziwia fakt, że na stuletnich pojazdach zachował się fabryczny lakier, czego nie można powiedzieć o współczesnych pojazdach, które po kilku latach użytkowania mają dziury w błotnikach – dodaje.

Terrot to francuski producent motocykli z miasta Dijon, działający w latach 1902-1961. W 1902 powstał pierwszy motocykl firmy Terrot, napędzany szwajcarskim silnikiem Zedel o mocy 2 KM. Więcej informacji o motocyklu znajdziecie na naszej stronie NM.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ MOTOCYKLA TERROT

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto