Pierwszy z nich to francuski motocykl marki Radior, który Tomasz Panek nabył w stanie oryginalnym. Każda część motocykla jest idealnie zachowana i na swoim miejscu.
Motocykl pochodzi z 1918 roku, a więc ma już 101 lat! Tomasz Panek długo nie musiał przy nim pracować by motocykl odpalił, co prezentujemy na filmie w naszej galerii na NM i facebookowym profilu naszego tygodnika.
O samym motocyklu nie znaleźliśmy informacji. Identycznego jak ten pana Tomasza można szukać jak przysłowiowej igły w stogu siana. Udało nam się jednak dotrzeć do informacji na stronie zabytkowe motocykle i rowery, gdzie autor informuje, że motocykle Radior były produkowane przez Józefa Chapolarda w Bourgen-Bresse w latach 1926-1955.
Chapolard był również producentem maszyn do szycia, rowerów i maszyn rolniczych, a swą działalność prowadził już od 1904 (stąd już w 1918 pojawić mógł się nasz model Radiora) W jego motocyklach używane były silniki Moser, AMC, NSU, VAP, JAP oraz Nervor, o różnych pojemnościach, od 50 do 500 cm3.
ZOBACZ GALERIĘ ZE 101-LETNIM MOTOCYKLEM I ZOBACZ JAK ODPALIŁ
Kolejny motocykl to Terrot z 1924 roku o pojemności 175 cm3 . Motocykl w stanie wizualnym bardzo dobrym. Mechanicznie nigdy nie rekonstruowany. Sprawny technicznie. Na uwagę zasługują z pewnością oryginalne części i akcesoria: opony Dunlop Motocykle Heavy Cord, torebka narzędziowa, pas napędowy Dunlop, hamulce klockowe z drewna jesionowego i lakier w kolorze czarnym.
– Motocykl ten w początkach lat XX-tych nie był powszechny i stanowi dziś nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Najważniejsze, że jest w stanie fabrycznym. Nie wymagał żadnego mojego wkładu. Uruchomienie polegało na zalaniu go paliwem i wymianie oleju – mówi Tomasz Panek. – Zadziwia fakt, że na stuletnich pojazdach zachował się fabryczny lakier, czego nie można powiedzieć o współczesnych pojazdach, które po kilku latach użytkowania mają dziury w błotnikach – dodaje.
Terrot to francuski producent motocykli z miasta Dijon, działający w latach 1902-1961. W 1902 powstał pierwszy motocykl firmy Terrot, napędzany szwajcarskim silnikiem Zedel o mocy 2 KM. Więcej informacji o motocyklu znajdziecie na naszej stronie NM.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?