Triage na SOR w Krotoszynie w obecnej formie wprowadzony został zarządzeniem dyrekcji w listopadzie 2018 r., system ten praktykowany jest jednak na oddziale od kilka lat. – Kwalifikowanie pacjentów do odpowiednich grup chorych według systemu Triage, oznaczonych poszczególnymi kolorami, odbywa się podczas rejestracji na SOR-ze, przy pierwszym kontakcie personelu medycznego naszego oddziału z osobami zgłaszającymi się na oddział – informuje Sławomir Pałasz, rzecznik prasowy.
Pacjenci – zgodnie ze swoim stanem zdrowia – uzyskują tam informację do jakiej grupy zostają zaliczeni i jaki jest czas oczekiwania na przyjęcie. Pacjenci oznaczeni kolorem czerwonym przyjmowani są natychmiast po dotarciu na oddział, kolejne kolory wyznaczające pilność interwencji to: pomarańczowy, żółty, niebieski i zielony. Są one nadawane pacjentom na podstawie ich aktualnego stanu zdrowia.
Warto dodać, że aby jeszcze bardziej usprawnić i ułatwić dotychczasowe działanie systemu Triage, w tym roku w skali ogólnopolskiej rozpoczęto wprowadzanie TOPSOR-u czyli Trybu Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Są to jednolite dla wszystkich SOR-ów w Polsce standardy w zakresie przeprowadzania segregacji medycznej pacjentów.
Jednym z elementów TOP-SOR-ów będzie wyposażenie oddziałów ratunkowych w sprzęt i oprogramowanie komputerowe, które sprawi, że pacjent trafiający na SOR otrzyma numer oraz opaskę z kolorem określającym, jak pilny jest jego przypadek.
Projekt TOPSOR został objęty dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
– 26 czerwca Krzysztof Kurowski, dyrektor SP ZOZ w Krotoszynie wziął udział w podpisaniu umowy partnerstwa pomiędzy LPR-em a 24 szpitalami z Wielkopolski, posiadającymi SOR, które biorą udział w projekcie TOPSOR. W lipcu 2019 r. wdrożenie systemu TOPSOR rozpoczęło się w 76 szpitalach, w tym 4 szpitalach wojewódzkich w Wielkopolsce. W pozostałych szpitalach – również w krotoszyńskim – projekt TOPSOR ma być wdrożony do sierpnia 2020 r. – dodaje S. Pałasz.
Poza tym, od 1 lipca 2019 r. w myśl rozporządzenia Ministra Zdrowia uaktualniono czas oczekiwania na przyjęcie w systemie Triage, zmieniając ten czas dla najlżej chorych pacjentów, którym nadaje się kolor zielony i niebieski.
Rozporządzenie stwierdza także, że osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane z oddziału do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Obecne zasady dotyczące czasu oczekiwania na pomoc medyczną:
kolor czerwony – natychmiastowa pomoc;
kolor pomarańczowy – czas do 10 min.;
kolor żółty – do 1 godziny;
kolor zielony – do 2 godzin;
kolor niebieski – do 4 godzin.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?