Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

INWESTYCJE: Krotoszyn nadaje się do elektryfikacji

Redakcja
Arch. ŻK
Czy odcinki z Ostrowa Wielkopolskiego do Leszna i z Leszna do Głogowa obsługiwane będą przez pociągi elektryczne? PKP PLK mają plan elektryfikacji niemal 120-kilometrowego odcinka linii nr 14 oraz łącznicy prowadzącej do niej z Krotoszyna.

Jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, sieć trakcyjna na linii kolejowej nr 14 biegnącej z Łodzi Kaliskiej kończy się przy posterunku Durzyn, gdzie od trasy odgałęzia się łącznica do Krotoszyna. Na dalszym fragmencie – do Leszna – kursować mogą tylko pociągi spalinowe. Podobnie jest na odcinku tej trasy z Leszna do Głogowa, na który w grudniu tego roku po kilku latach przerwy powrócić ma ruch pasażerski.

Władze województwa dolnośląskiego wyrażały niedawno zainteresowanie elektryfikacją tego fragmentu ciągu Łódź Kaliska – Tuplice – granica państwa. – Elektryfikacja odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów połączyłaby trzy zelektryfikowane linie kolejowe biegnące z Wrocławia w kierunku północnym: nr 273 (tzw. Nadodrzankę), nr 271 (w ciągu korytarza E-59) i nr 281 [Oleśnica – Chojnice] – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jak dodaje, z pewnością wpłynęłoby to na zwiększenie możliwości przewozowych i le-pszą organizację ruchu w sytuacjach awaryjnych. Podkreśla jednak, że modernizacja trasy pozwoliłaby na utworzenie dogodnych i szybkich połączeń pasażerskich pomiędzy ośrodkami regionalnymi leżącymi na tej trasie.

Jak do tej pory prace nad studium wykonalności modernizacji linii nr 14 na odcinku od Ostrowa Wielkopolskiego do Głogowa były warte 5,2 mln zł. Wybrano wariant zakładający przebudowę dwóch torów oraz elektryfikację odcinka Krotoszyn/Durzyn – Głogów oraz przystosowanie trasy do jazdy pociągów z prędkością do 160 km/godz.
Prace te miałyby być przeprowadzone w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE. Należy jednak uwzględnić uwarunkowania, jakimi będzie m. in. zakres dostępnych środków. Mirosław Siemieniec przypomina także o innych planach elektryfikacyjnych spółki. Do 2023 r. sieć trakcyjna ma zawisnąć m.in. nad torami z Ocic do Rzeszowa, z Lublina do Stalowej Woli-Rozwadowa, z Ełku do Korsz i z Węglińca do Zgorzelca.

– Elektryfikowane będą też nowo budowane linie kolejowe, w tym łódzki tunel średnicowy między stacjami Fabryczna i Kaliska oraz linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa-Północ, nowa łącznica w Chabówce pomiędzy liniami 98 i 99, nowa łącznica kolejowa w Lublinie i odbudowywana linia nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie – wymienia rzecznik PKP PLK.

Spółka przygotowuje także dokumentacje projektowe i studia wykonalności dla tyczących budowy linii zelektryfikowanych bądź elektryfikacji istniejących tras – m.in. do lotnisk w Modlinie i w podrzeszowskiej Jasionce, linii Podłęże – Tymbark/Mszana (nowe) czy odcinków Wieliszew – Zegrze oraz Ełk – Trakiszki (istniejące). Kilka dni temu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego potwierdził natomiast plany elektryfikacji fragmentu linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto