Prawo jazdy na nowych zasadach, czyli to dziś trzeba już wiedzieć

Grzegorz Pierzchała
arch. ODZ Paterek
O bezpiecznej jeździe, zdawaniu egzaminów na prawo jazdy i nowych przepisach drogowych rozmowa ze Stanisławem Paterkiem, właścicielem Ośrodka Doskonalenia Zawodowego w Koźminie Wlkp.

Jaka jest najważniejsza rada, której można udzielić przygotowującym się do egzaminu na prawo jazdy - czego trzeba się uczyć, żeby zdać egzamin pozytywnie?
– Wszystkim radzimy, aby starali się opanować stres, nie dali się „nakręcić” różnymi negatywnymi opowieściami innych osób oczekujących na egzamin. Pozytywne myślenie bardzo pomaga, a wtedy spokojnie prawidłowo wykonają wylosowane zadania egzaminacyjne.
W tym roku szykują się zmiany w temacie prawo jazdy. Jakie to zmiany? Czy są znaczące by zniechęcić przyszłych kierowców? Na czym te zmiany mają polegać i od kiedy nowe przepisy wchodzą?
– Tak. Zmiany, o których głośno w mediach, miały wejść w życie w czerwcu tego roku. Zmiany nie dotyczą szkolenia podstawowego, tylko tego, co dzieje się już po uzyskaniu prawo jazdy. Każdy młody kierowca, w okresie między 4 a 8 miesiącem od uzyskania prawo jazdy, miał przejść dodatkowe szkolenie teoretyczne w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy z zakresu zagrożeń w ruchu drogowym. Okres próbny obejmie osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B. Okres próby będzie trwał 2 lata. Czas jego obowiązywania będzie liczył się od dnia, w którym kierowca odbierze dokument prawa jazdy. Młodych kierowców przed upływem 8 miesiąca okresu próbnego będą obowiązywały bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości. Taki kierowca nie będzie mógł przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Zakaz podejmowania pracy jako kierowca przez 8 miesięcy. W tym czasie nie będzie mógł on również podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kat. B i osobiście wykonywać działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu takim pojazdem. Osoby nabierające pierwszych doświadczeń za kółkiem, nie będą mogły więc od razu podjąć pracy w charakterze dostawcy pizzy czy kuriera. Samochód, którym będzie się poruszał kierowca poddany okresowi próbnemu, będzie musiał zostać oznakowany z tyły i z przodu okrągłą nalepką barwy białej, na którym to białym tle znajdzie się zielony liść klonowy. Taki symbol trzeba będzie posiadać na samochodzie przez pierwszych 8 miesięcy i to niezależnie od tego, czy kierowca będzie poruszał się swoim, czy też cudzym autem.
Czy te zmiany idą w dobrym kierunku?
– W środowisku instruktorów są zarówno zwolennicy jaki przeciwnicy tych zmian. Zdania są podzielone. Poza tym, że każdy będzie zmuszony do ponoszenia dodatkowych kosztów (około 300 zł), to nie wiadomo czy będzie to miało pozytywny i znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Wiem, że duże obostrzenia dotyczące wieku są dla kandydatów do jazdy motocyklem.
– Dawna karta motorowerowa, którą można było zrobić w wieku 13 lat będąc uczniem gimnazjum, została zastąpiona kursem prawo jady kat. AM realizowanym w OSK. Podniesiono próg wiekowy na 14 lat i wprowadzono egzamin państwowy w WORD. Egzamin teoretyczny jest przeprowadza-ny tak samo jak dla innych „wyższych” kategorii prawo jazdy. To samo dotyczy egzaminu praktycznego. Kiedyś egzamin taki był przeprowadzany na terenie szkoły, do której chodził uczeń chcący uzyskać kartę motorowerową, a teraz taki 14-talek zdaje egzamin na placu manewrowym w ośrodku egzaminacyjnym, a później w ruchu drogowym. Kolejną nową kategorią jest kat. A2, którą można zrobić od 18 roku życia i pozwala na kierowanie motocyklami o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nie przekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu-krotność mocy tego motocykla. Po dwóch latach od zrobienia kat. A2 można zrobić uprawnienia na kat. A (wszy-stkie motocykle) lub nie posiadając kat A2 od 24 roku życia.
Rady dla przyszłych kierowców?
– Przede wszystkim, spokojnej i bezpiecznej jazdy, a każdy kolejny przejechany kilometr żeby sprawiał nam satysfakcję i radość z prowadzenia pojazdu.
ośrodek w koźminie

29 lat działają bardzo aktywnie
Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Koźminie istnieje od 1989 roku. – Szkolimy już drugie pokolenie kursantów. Bardzo często się zdarza, że ktoś kto robił u nas prawo jazdy przed laty teraz przyprowadza już swoje dzieci na szkolenie – mówi Stanisław Paterek. W ofercie znajdują się praktycznie wszystkie istniejące kategorie prawo jazdy: od szkoleń dla najmłodszej grupy kierowców tj. motorowerzystów (kat.AM) poprzez większe i mocniejsze motocykle, samochody osobowe, ciężarowe czy też ciągniki rolnicze, a także autobusy. Dostępne są również szkolenia dla kierowców zawodowych (kwalifikacja wstępna, szkolenia okresowe) czy szkolenia specjalistyczne m.in. w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych i dla osób obsługujących różnego rodzaju urządzenia.

źródło: telemagazyn.pl/x-news.pl.

center>

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie