"Popatrz, Powąchaj, Posmakuj". Ruszyła kampania przeciwko marnowaniu żywności

Redakcja naszemiasto.pl
Kampanię wspierają Magda Gesler i Michael Moran
Kampanię wspierają Magda Gesler i Michael Moran mat. pras.
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
„Najlepiej spożyć przed” czy „należy spożyć do”? Na pewno wiesz, czym różnią się te pojęcia? Niedługo wszystko stanie się jasne. Na tysiącach produktów spożywczych pojawią się specjalne oznaczenia, które pomogą nam poprawnie ocenić ich przydatność do spożycia.

- Jak pokazuje raport Banków Żywności w Polsce, aż 64 proc. dorosłych nie wie, co tak naprawdę oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do” - mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

To jedna z głównych przyczyn marnowania żywności. Każdego roku w Polsce wyrzucane są setki kilogramów jedzenia, które wciąż nadaje się do spożycia. Ponad połowa marnowanej żywności pochodzi z naszych domów. Okazuje się, że często wyrzucamy żywność po upływie terminu „najlepiej spożyć przed”, nie sprawdzając, czy można ją nadal bezpiecznie wykorzystać.

Z tego powodu twórcy popularnej aplikacji walczącej z marnowaniem jedzenia, uruchomili kampanię „Często Dobre Dłużej”, która ma zachęcić Polaków do tego, by wykorzystywali własne zmysły do oceniania przydatności do spożycia produktów po terminie, zanim wyrzucą je do kosza.

"Najlepiej spożyć przed" i "Należy spożyć do". Co to znaczy?

  • "Najlepiej spożyć przed" oznacza zobowiązanie producenta do tego, że produkt nie zmieni swoich właściwości: smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do wskazanego na opakowaniu terminu. Co ważne, przy prawidłowym przechowywaniu produkt często może być spożywany po upływie tej daty.
  • "Należy spożyć do" to termin przydatności do spożycia i jednocześnie środek bezpieczeństwa. Po upływie tej daty żywność nie powinna być spożywana, ponieważ może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dotyczy to w szczególności mięsa, ryb oraz innych świeżych i łatwo psujących się produktów.

data spożycia przed i po

"Popatrz, Powąchaj, Posmakuj"

Niebawem na opakowaniach wielu produktów spożywczych znanych marek pojawią się specjalne oznaczenia z hasłami "Popatrz, Powąchaj, Posmakuj". Mają one przypominać nam, że wystarczą te trzy proste kroki, by ograniczyć marnowanie jedzenia.

- To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed”. Pokazujemy, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinny pomagać nam narzędzia, które ma każdy z nas - nasze zmysły – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Kampanię wspierają gwiazdy sceny gastronomicznej: Magda Gessler i Michel Moran, a także znany z prowadzenia kuchni zero waste Aleksander Baron oraz zaangażowane w promowanie eko-życia Sylwia Majcher i Joanna Jabłczyńska.

Czytaj też:

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Materiał oryginalny: "Popatrz, Powąchaj, Posmakuj". Ruszyła kampania przeciwko marnowaniu żywności - Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie