To druga edycja (z dwóch zaplanowanych) cyklu doskonalenia związanego z pracą z uczniami metodą eksperymentu. W celu zdobycia wiedzy i umiejętności nauczyciele uczestniczyli w pięciu spotkaniach, z czego trzy miały charakter szkoleniowy i doskonalili się dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej: www.doskonaleniewsieci.pl. Ostatnie ze spotkań, ze względu na zagrożenie koronawirusem, odbyło się zgodnie z wytycznymi sanitarnymi, co widać na załączonym zdjęciu.
Pierwsze ze szkoleń miało charakter wykładu na temat innowacji pedagogicznej, projektu edukacyjnego, eksperymentu pedagogicznego i pracy metodą eksperymentu oraz warsztatu, podczas którego nauczyciele ocenili swoją kreatywność, poznali wyniki badań dotyczących kreatywności dzieci i młodzieży. Zrewidowali swoją wiedzę na temat przyczyn i objawów wypalenia zawodowego i przedyskutowali sposoby radzenia sobie z tym niekorzystnym zjawiskiem. Wymienili doświadczenia w zakresie wykorzystania TIK podczas zajęć edukacyjnych. Kolejne dwa szkolenia miały charakter warsztatowy. Uczestnicy spotkań pracowali metodą eksperymentu w pracowniach chemicznej i fizycznej. Zapoznali się z przykładami dobrych praktyk, cyklem Davida Kolba jako metodą projektowania efektywnego nauczania, uzyskali wiedzę na temat ryzyka i zagrożeń związanych z pracą metodą eksperymentu. Mieli okazję przekonać się, że aktywna postawa podczas zajęć zwiększa zainteresowanie zadaniem, motywację do pracy, wyzwala kreatywność i zaangażowanie.
Podczas spotkania podsumowującego nastąpiła ewaluacja realizacji projektu. Uczestnicy sieci wskazali na przyrost wiedzy i umiejętności w zakresie pracy metodą eksperymentu. Dobrze ocenili prowadzone szkolenia (sposób pracy eksperta, dobór treści, metody pracy, materiały ćwiczeniowe,...) i zauważyli, że „sieciowanie” jest bardzo dobrą metodą rozwijania kompetencji dydaktycznych, gdyż można się doskonalić bez wychodzenia z domu, bez konieczności wyjazdów, bez ponoszenia koszów, także w sytuacji pandemii. Zasoby portali edukacyjnych są bowiem nie do przecenienia. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać. Trzeba korzystać z dobrych praktyk. Trzeba wykazać się kreatywnością, przygotowując propozycje własne. Trzeba dzielić się nimi w sieci oraz podczas spotkań
w zespołach nauczycielskich.
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?