Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KROTOSZYN: Czy powstanie długo oczekiwana obwodnica. Ruszają konsultacje społeczne

Redakcja
materiały z prezentacji
Dokładnie 28 maja w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie (ul.Kołłątaja 7) w sali nr 41 o godz. 12:00 odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie budowy obwodnicy Krotoszyna w ciągu DK 36 Krotoszyn-Ostrów Wlkp.

W dniach od 14 maja do 4 czerwca będzie można zapoznać się z celami i zakresem oraz opisem ww. inwestycji a także planami sytuacyjnymi wariantów przebiegu trasy drogi, które będą do wglądu na stronach internetowych UM w Krotoszynie www.krotoszyn.pl oraz UM w Zdunach www.zduny.pl

DOKUMENTACJA DOSTĘPNA JEST TUTAJ - WARTO SIĘ Z NIĄ ZAPOZNAĆ

Wnioski, uwagi i zastrzeżenia dotyczące niniejszego przedsięwzięcia, można przesyłać, najlepiej na formularzu ankiety, w terminie do dnia 4 czerwca z dopiskiem "Ankieta dla DK36”: pocztą na adres: Klotoida sp. z o.o., sp. kom.; ul.Bochenka 16A, 30-693 Kraków bądź pocztą elektroniczną na adres: [email protected]

- Przesłane, podpisane i zaopatrzone w adres zwrotny, uwagi, wnioski i zastrzeżenia, zostaną przeanalizowane i w przypadkach uzasadnionych, tj. możliwych do zastosowania ze względów technicznych, prawnych i finansowych, zostaną uwzględnione w opracowywanej dokumentacji. Z przeprowadzonych prezentacji zostanie sporządzony raport, który między innymi, zawierał będzie informację o sposobie uwzględnienia zgłoszonych uwag, wniosków i zastrzeżeń. Raport zostanie podany do wiadomości publicznej, w związku z czym na złożone wnioski nie będą udzielane indywidualne odpowiedzi. O miejscu i czasie jego udostępnienia, zainteresowani zostaną powiadomieni na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie i Urzędzie Miejskim w Zdunach - informują urzędnicy na stronie internetowej gminy Krotoszyn.

JAK WYGLĄDAĆ MA OBWODNICA?
Lokalizacja i program zadania inwestycyjnego trasy wariantów planowanej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 36 zlokalizowane są województwie wielkopolskim przy granicy z województwem dolnośląskim, w obszarze powiatu krotoszyńskiego. Warianty trasy przebiegają przez gminy: Krotoszyn, Zduny i Miasto Krotoszyn.

Trasy przebiegają w rejonie miejscowości Krotoszyn, Biadki, Gorzupia. Kobierno, Bożacin, Smoszew, Konarzew. Wszystkie z opisanych wariantów posiadają wspólny początek, który znajduje się w miejscowości Biadki około km 129+800 istniejącej drogi krajowej nr 36.

W ramach niniejszego zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę nowej drogi jedno lub dwujezdniowej (w zależności od wariantu i odcinka drogi) klasy GP. W zakres rzeczowy opracowania wchodzi budowa: nowej drogi krajowej nr 36 klasy GP przebudowa i budowa skrzyżowań z drogami przecinającymi budowaną drogę, budowa obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty), budowa jezdni dodatkowych (drogi dojazdowe) do obsługi przyległego terenu, budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, etc.), przebudowa i budowa urządzeń infrastruktury technicznej.

JAKI JEST GŁÓWNY CEL INWESTYCJI?
Głównym celem omawianego przedsięwzięcia jest budowa nowej drogi krajowej nr 36 o wysokich paramentach technicznych odciążającej istniejący ciąg obecnej drogi krajowej nr 36 w celu usprawnienia ruchu, zwiększenia bezpieczeństwa na analizowanym terenie oraz odciążenie miejscowości leżących przy trasie istniejącej drogi krajowej nr 36 od ruchu tranzytowego.

Przedsięwzięcie ma charakter ponadlokalny. Najważniejszymi efektami tego przedsięwzięcia będzie: wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości leżących na trasie istniejącej drogi krajowej nr 36, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego, poprawa bezpieczeństwa ruchu na drodze, zmniejszenie wypadkowości, uaktywnienie terenów wzdłuż projektowanej drogi, możliwość pozyskania nowych miejsc pracy, poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miast i gmin mieszkających w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 36.

DWA WARIANTY OBWODNICY
Projektowana inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu drogi wraz z ewentualnymi węzłami, skrzyżowaniami z drogami poprzecznymi, umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. W ramach opracowania zostanie także zaprojektowany układ jezdni dodatkowych tzw. „dróg serwisowych” zapewniający dostęp do każdej z odcinanych przez nową drogę działek. Parametry projektowe przedstawiają się następująco: Droga klasy GP, Prędkość projektowa - 80 km/h, Szerokość jezdni – 2 x 3.50 m, Szerokość pasa ruchu - 3.50 m, Szerokość pobocza – 1.50 m (w tym opaski zewnętrzne o szer. 0,50m).

Droga wyposażona będzie w obiekty inżynierskie: wiadukty, mosty, estakady, przepusty, obiekty ochrony środowiska, wyposażenie drogi - bariery, osłony przeciwolśnieniowe, znaki drogowe, częściowe oświetlenie. Droga będzie posiadała odwodnienie na całej swojej długości przy wykorzystaniu głównie rowów otwartych. Dostęp do drogi będzie się odbywał poprzez projektowane skrzyżowania (w zależności od wariantu) na przecięciu się z następującymi istniejącymi drogami:

a) W wariancie W1 (północno-wschodnim): - drogą powiatową DP 5162P - drogą powiatową DP5159P - drogą powiatową DP5158P - drogą powiatową DP4331P - drogą krajową DK15 proj.

b) W wariancie W2 (południowym): - drogą gminną Sulmierzyce - Chwaliszew – Biadki - drogą DK36 istn., i d. gminną Gorzupia – Smoszew - drogą DK36 istn. - drogą wojewódzką DW444 - drogą powiatową DP5166P - drogą krajową DK15 istn. - drogą krajową DK15 proj.

Miejsca dostępu do drogi wynikają z kształtu istniejącej sieci drogowej jak również dopuszczonych przepisami minimalnymi odległościami sąsiadujących skrzyżowań na drodze klasy GP. Pozostałe drogi jakie zostają przecięte przez projektowaną drogą zostały przeprowadzone nad lub pod obwodnicą lub też włączone do projektowanych jezdni dodatkowych i doprowadzone do najbliższego miejsca umożliwiającego przejazd na druga stronę DK36. W ramach opracowania rozważane są dwa możliwe trasy przebiegu wariantów drogi: wariant W1 – pomarańczowy – o dł. około 12,5 km (17,4 km łącznie z fragmentem w ciągu DK15); wariant W2 – fioletowy – o dł. około 14,2 km (18,7 km łącznie z fragmentem w ciągu DK15;

Obydwa z opisanych wariantów posiadają wspólny początek. Koniec opracowania stanowi połączenie z projektowanym przebiegiem obwodnicy Krotoszyna w ciągu DK15. Dla celów porównawczych kilometraż przedłużono po trasach projektowanych wariantów przebiegu DK15 aż do wspólnego punktu położonego na DK36 po zachodniej stronie Krotoszyna koło miejscowości Lutogniew. Miejsce to w stanie istniejącym ma km 115+900.

PIERWSZY WARIANT
Całość obwodnicy wg wariantu W1 leży w granicach administracyjnych gminy Krotoszyn. Trasa rozpoczyna się na wschód od centrum miejscowości Biadki w km 129+800 istniejącej DK36, w pobliżu istniejącego skrzyżowania z drogą gminną prowadzącą do miejscowości Świnków (ul. Orpiszowska). W miejscu tym projektuje się czterowlotowe średnie rondo. Z ronda trasę obwodnicy skierowano na północny zachód do przecięcia z linią kolejową pomiędzy przysiółkiem Pustkowie a głowicą stacji Biadki na linii kol. nr 014 Łódź Kaliska – Tuplice. Przekroczenie linii kolejowej - wiaduktem (km 1+128). Za linią kolejową, utrzymując kierunek północno-zachodni, obwodnica skrzyżuje się z drogą powiatową DP5159P (km 5+806, skrzyżowanie skanalizowane). Z uwagi na ostry kąt przecięcia musi zostać skorygowana oś drogi powiatowej. Dalej, na wysokości skrajnych zabudowań miejscowości Gorzupia obwodnicę skierowano na północ, równolegle do kierunku wyznaczonego zabudową Gorzupi, Tomic i Kobierna. W km 7+475 obwodnica, skrzyżowaniem skanalizowanym, przetnie drogę powiatową DP5158 i na północ od miejscowości Tomice łukiem R1500 zostanie poprowadzona na zachód. W środowej części łuku przewidziano wiadukt przeprowadzający górą, bez połączenia, drogę powiatową DP5156P (km 8+323). Za skrzyżowaniem, w km 8+730 - most na największym cieku w zakresie opracowania – potoku Czarna Woda. Dalej trasa projektowanej drogi została dołączona do wariantu preferowanego budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15. Trasa wariantu W1 nie koliduje z zabudową, krzyżuje się jedynie w dwóch miejscach z liniami WN, nie koliduje z gazociągami wysokiego ciśnienia. Z uwagi na przebieg, na długości 3500 m w strefie występowania skupisk stanowisk archeologicznych będzie konieczne prowadzenie prac w uzgodnieniu i pod nadzorem konserwatorskim.

DRUGI WARIANT OBWODNICY
Kilometraż trasy wariantu omijającego Krotoszyn od południa, oznaczonego jako W2 rozpoczyna się w tym samym miejscu co W1 czyli w km 129+800 istniejącej DK36 (dla celów porównawczych). Początkowy odcinek leży w granicach administracyjnych gminy Krotoszyn. W kilometrze 0+850 w stanie istniejącym, występuje na nienormatywnym łuku R170 skrzyżowanie o wlotach przesuniętych. Wloty ulic Sulmierzyckiej i Wiejskiej przesunięte są o ok. 30m. Taka geometria wymaga korekty, jednak z uwagi na szczupłość miejsca ograniczonego zabudową jest to niemożliwe. Stąd proponuje się zmianę przebiegu drogi głównej oraz przesunięcie miejsca skrzyżowania do km 0+975 z zamknięciem istn. wlotów. W dotychczasowym miejscu pozostawiono jedynie wyjazd z remizy straży pożarnej. Powyższe zmiany wymagają wyburzenia trzech budynków mieszkalnych zlokalizowanych po południowej stornie drogi. Korekta łuku i skrzyżowania do parametrów normatywnych pozwala również wyznaczyć nową trasę omijającą przysiółek Wygnańcy. Za Wygnańcami trasa wraca na swój dotychczasowy ślad, by w kilometrze 3+819, na skrzyżowaniu z drogą gminną prowadzącą do Gorzupi (al. Lipowa) opuścić go ostatecznie. Skrzyżowanie przewiduje się jako skanalizowane z odgięciami wlotów bocznych tj. al. Lipowej i dotychczasowego wlotu DK36 z uwagi na zbyt ostry kąt przecięcia. Dalej trasa biegnąc nowym śladem z ominięciem miejscowości Smoszew przekracza potok Czarna Woda (km 4+740) i w km 5+825 krzyżuje się z dotychczasowym przebiegiem DK36. W miejscu tym podobnie jak na wszystkich pozostałych połączeniach z istniejącym układem drogowym zaproponowano skrzyżowania w formie średnich rond. Skrzyżowanie to jest również miejscem wejścia w obszar leśny Dąbrowy Smoszew, należący do kompleksu leśnego Dąbrowy Krotoszyńskie. W środkowej części tego obszaru, w sąsiedztwie rezerwatu przyrody Miejski Bór obwodnica skrzyżuje się z istn. drogą wojewódzką DW444 (km 7+365). W końcowej części leśnego odcinka (przecięcie lasu występuje na dł. 4 km) na skrzyżowaniu z drogą powiatową DP5166 zaprojektowano również średnie rondo. Skrzyżowanie leży w wąskim najbardziej wysuniętym na południe pasie terenu administracyjnie należącym do Miasta Krotoszyn. Po opuszczeniu terenów leśnych (granica lasu jest jednocześnie granicą gminy Zduny) w km 10+935 obwodnica krzyżuje się z linią WN110KV i skręcając w kierunku północno zachodnim dochodzi do istni. drogi krajowej DK 15 w rejonie luźnej zabudowy wsi Konarzew. Skrzyżowanie (km 11+539) w formie średniego ronda zlokalizowano w pobliżu drogi do wysypiska śmieci. Skrzyżowanie to jest miejscem w którym rozchodzą się trasy odcinków łączących przedmiotowy wariant południowy z trzema wariantami obwodnicy DK15 zaprojektowanymi w odrębnym opracowaniu.

Za skrzyżowaniem obwodnica musi skrzyżować się z trasą gazociągu wysokiego ciśnienia (km 11+770) a następnie przejść wiaduktem nad linią kolejową nr 281 Oleśnica – Chojnice. Połączenie obwodnicy południowej DK36 z którymś z wariantów obwodnicy DK15 zaprojektowano w formie średniego ronda. Przebieg wariantu południowego W2 koliduje z 3 budynkami mieszkalnymi, krzyżuje się w jednym miejscu z linią WN i w jednym miejscu z gazociągiem wysokiego ciśnienia. Trasa tego wariantu z zasadzie na całej długości przebiega po terenach objętych programem Natura 2000 „Dąbrowy Krotoszyńskie” a na długości ok. 6 km leży w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Wg Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP) Gminy Krotoszyn DK36 rejonie miejscowości Smoszew przechodzi przez strefę występowania skupisk stanowisk archeologicznych na długości 3km czego konsekwencją jest konieczność prowadzenia prac budowlanych w uzgodnieniu i pod nadzorem konserwatorskim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto