Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Akcja „Bezpieczny Przejazd" po raz kolejny była prowadzona w Krotoszynie [ZDJĘCIA]

Łukasz Cichy
Łukasz Cichy
W piątek, 21 sierpnia pracownicy Straży Ochrony Kolei oraz funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji prowadzili akcję Bezpieczny Przejazd.

W samym 2020 r. doszło do 88 wypadków na przejazdach kolejowych, w wyniku których 20 osób zostało ciężko rannych, a 61 osób zginęło. -21 sierpnia 2020 r. to kolejny dzień projektu pn. „Bezpieczny piątek” - akcji prowadzonej w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. W każdy wakacyjny piątek Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa – koordynatorzy kampanijni na wybranych przejazdach w całej Polsce pojawiają się by uświadamiać kierowców jak bezpiecznie pokonywać przejazdy kolejowo-drogowe.Co roku na przejazdach w Polsce dochodzi do około 200 wypadków i kolizji. Za 99% z nich odpowiadają nieostrożni, brawurowi, „nie mający czasu” kierowcy. Dlatego poświęcamy nasz czas aby zminimalizować liczbę zdarzeń w tych miejscach. We współpracy z SOK i Policją przeprowadzone są akcje edukacyjno-prewencyjne z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych. Osoby nie stosujące się do przepisów ruchu drogowego mogą spodziewać się upomnień lub mandatów - wyjaśnił nam Jarosław Chmielarz, koordynator akcji Bezpieczny przejazd "Szlaban na ryzyko!" w PKP PLK S.A. Zakładzie Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim

W samym tylko lipcu 2020 r. doszło do 12 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych, a także do 21 wypadków z udziałem pieszych, którzy przekraczali tory w miejscach niedozwolonych. Żeby uchronić się przed tymi zdarzeniami od 2005 r. prowadzona jest nieprzerwanie akcja Bezpieczny Przejazd „Szlaban na ryzyko".

-W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Należą one do najbardziej newralgicznych miejsc na styku linii kolejowych z drogami, narażonych na powstanie wypadków powodujących znaczne szkody materialne oraz często ofiary w ludziach. Każdego roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych konsekwencji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą wiele inicjatyw mających na celu poprawę bezpieczeństwa, a jednym z ostatnio realizowanych projektów, w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, jest znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi (INI) - dodał Jarosław Chmielarz.

Warto na spokojnie przypomnieć sobie, jak wezwać pomoc w przypadku zagrożenia, nawet nie będąc jego uczestnikiem, a jedynie świadkiem. Zdarza się, np. że kierowca zasłabnie w okolicy przyjazdu, jest kolizja z osobą pijaną albo pożar. Każdy z nas zna zapewne numery alarmowe, umie odczytać nazwy ulic lub je zna, a co w przypadku, gdy do zdarzenia dojdzie w nieznanym nam miejscu? -Niestety stojąc w nieznanym miejscu, będąc w stresie, osoby poszkodowane w wypadku na terenie kolejowym lub wzywające odpowiednie służby ratownicze, nie potrafią dokładnie określić lokalizacji, w której doszło do zdarzenia. Największy problem jest, gdy w okolicy nie znajdują się żadne zabudowania, czy tablice z nazwami ulic. A pierwsze pytanie, które operator numeru alarmowego 112 zada, to: Gdzie zdarzenie miało miejsce? Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie zostało przerwane. Operator może oddzwonić i ustalić dokładny adres, ale wydłuża to czas dojazdu służb ratunkowych. A niekiedy o życiu czy zdrowiu decydują sekundy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrożyły projekt, który przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenach kolejowych oraz pozwoli wyeliminować potencjalne zagrożenia spowodowane np. niewłaściwym zachowaniem kierowców lub sytuacją losową. Jego celem było oznakowanie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych, zarządzanych przez spółkę, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi, z jednoczesnym zintegrowaniem powstałej w ten sposób bazy danych z systemem wykorzystywanym przez operatora numeru alarmowego 112. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny (INI) przejazdu składający się z 9 cyfr, z których pierwsze 3 stanowią nr linii kolejowej, a pozostałe 6 – km linii kolejowej. Przedstawione w ten sposób informacje pozwolą na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu/przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nr tel. alarmowego 112 - dodał Jarosław Chmielarz.

Bezpieczny przejazd "Szlaban na ryzyko!" w krotoszyńskiej b...

Krotoszyn. Drezyna uderzyła w samochód. Początek akcji Bezpi...

Wypadek na przejeździe kolejowym w Krotoszynie, ranni i zabi...

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto