Ustawa o usługach turystycznych - zmiany od 1 lipca
Już na etapie zawierania umowy, organizator będzie musiał udzielić podróżnemu jasnych i zrozumiałych informacji dotyczących przyszłej umowy.
Kiedy cena imprezy może się zmienić?
Co bardzo istotne, cena ustalona w umowie może zostać zmieniona wyłącznie w przypadku: zmiany ceny przewozów pasażerskich wynikających z kosztów paliwa lub źródeł zasilania; wysokości podatków lub opłat turystycznych, opłat lotniskowych, portowych; kursów walut mających znaczenie dla imprezy turystycznej. Cena imprezy nie może jednak zostać podwyższona na 20 dni przed datą jej rozpoczęcia.
Przybliżony czas wyjazdu i powrotu
Zmianą na niekorzyść podróżujących jest możliwość wpisania do umowy jedynie przybliżonego czasu wyjazdu i powrotu, a nie dokładnego, jak do tej pory. W praktyce może to oznaczać, że zawierając umowę będziemy mieć tylko informację o dacie dziennej wyjazdu i powrotu.
O zastrzeżeniach jak najszybciej zawiadommy organizatora
Jeżeli umowa jest wykonywana niewłaściwie i mamy zastrzeżenia co do hotelu czy podróży, musimy o tym niezwłocznie zawiadomić organizatora imprezy turystycznej już w trakcie jej trwania. Nie możemy z tym poczekać do powrotu do Polski.
– W takim zawiadomieniu najlepiej jest opisać wszelkie uchybienia, dołączyć zdjęcia i zażądać usunięcia uchybień, podając konkretny termin – radzi Marek Radwański. – Pismo można przekazać rezydentowi, zachowując kopię dla siebie. Z ostrożności warto jednak również wysłać je do organizatora imprezy i do pośrednika od którego kupiliśmy wycieczkę.
Jeżeli biuro nie usunie uchybień w rozsądnym terminie przez nas wyznaczonym, możemy zrobić to sami i wystąpić o zwrot poniesionych wydatków. Warto wówczas zachować wszystkie rachunki i inne dowody poniesienia dodatkowych kosztów.
Reklamacja u organizatora wycieczki
Mamy też prawo po powrocie z imprezy do złożenia reklamacji u organizatora wyjazdu. Nie ma na to konkretnego terminu, ale im szybciej – tym lepiej. Niestety, organizator nie ma terminu na odpowiedź, tak jak to było dotychczas.
W reklamacji należy opisać stwierdzone niedociągnięcia oraz przedstawić swoje żądania: obniżenie ceny imprezy, odszkodowanie np. za dodatkowe, spowodowane niewykonaniem umowy wydatki oraz zadośćuczynienie za krzywdę, czyli za zmarnowany urlop. Te żądania dobrze jest podać kwotowo, żeby nie było wątpliwości jakiej sumy się żąda. Wysokość odszkodowania może być w umowie ograniczona do wysokości trzykrotności całkowitej ceny imprezy turystycznej. Do tej pory była to dwukrotność tej ceny, tak więc jest to zmiana na lepsze.
Nie dotyczy to jednak szkody na osobie (np. kosztów leczenia itp.) lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa przez organizatora i jego podwykonawców.
Odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie należy się nam, jeżeli organizator udowodni, że winę ponosimy my, osoba trzecia nie związana z wykonywaniem usług lub szkoda spowodowana jest nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. Wyliczając odszkodowanie można posiłkować się tzw. Tabelą frankfurcką.
Ustawa wprowadza trzyletni termin przedawnienia roszczenia – tyle czasu mamy na złożenie pozwu w sądzie. Do tej pory było to nawet 10 lat.
Nowe uregulowania będą miały zastosowanie do umów zawartych od 1 lipca 2018. Umowy zawarte wcześniej podlegają dotychczasowym zasadom.
Na wakacje planujemy wydać mniej niż przed rokiem
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?