Pomysłodawcą i koordynatorem projektu jest nauczycielka Aldona Domeradzka, wychowawca klasy III f. Partnerami w projekcie są Iwona Korszańska i Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Pruszczu Gdańskim.
- Projekt trwa od 28 maja do 5 października - mówi Aldona Domeradzka. - Ma na celu zapoznanie uczniów z różnymi emocjami, a także nabycie umiejętności rozpoznawania emocji i ich wyrażania w różny sposób.
Efektem będzie napisana przez dzieci książka o emocjach, która zostanie opracowana i wydana drukiem.
- Mieliśmy już kilka warsztatów. Pierwsze - pt. „Emocje w naszym życiu” odbyły się wspólnie z rodzicami, prowadzone były przez pedagoga szkolnego Agnieszkę Bugaryn, drugie - „Tropienie emocji w książkach” z Iwoną Korszańską - dodaje nauczycielka. - Dzisiaj mamy warsztaty z pisarką dziecięcą Roksaną Jędrzejewską-Wróbel. Podczas tego spotkania pod okiem pani Roksany dzieci napiszą krótkie kilkuwierszowe teksty dot. wybranej emocji. Za tydzień, na spotkaniu z ilustratorką książek dla dzieci - Agnieszką Żelewską - będą tworzyć ilustracje do tych tekstów. Potem graficzka złoży to w całość. Zakładamy, że na początku września będzie książka. Będziemy ją promować w Miejskiej Bibliotece i w naszej szkole. Każde dziecko, które brało udział w projekcie, otrzyma egzemplarz.
Zobacz Pierwszy dzień Festiwalu Książki Dziecięcej w bibliotece w Pruszczu
Dzieci nie mogą się już doczekać własnej książki. Tak samo jak nie mogły doczekać się spotkania z autorką blisko 30 książek dla dzieci, m.in. kilku o słynnej ryjówce Florce, na podstawie których powstał serial animowany dla dzieci. Kiedy tylko pisarka weszła do sali i powiedziała kim jest zaraz podniosły się głosy, kto co przeczytał. Pierwsza była Łucja, która jednym tchem wyliczała książki.
- Humory Hipolita Kabla, Kamienica, Siedmiu wspaniałych i wszystkie części Florki - mówi Łucja - Najbardziej podoba mi się Siedmiu wspaniałych, są tam takie nietypowe opowiadania. Bardzo się cieszę, ze mogłam spotkać panią Roksanę.
Zobacz Sukces uczennic z pruszczańskiej "trójki"
Podczas warsztatów z pisarką, uczniowie rozmawiali o emocjach. Każdy z nich musiał wybrać sobie jakąś emocję, opowiedzieć o niej i pokazać ją. Później opisywały swoje uczucia.
- Dzieci chętnie rozmawiają o swoich emocjach, jeśli widzą przestrzeń dla siebie, gdy zobaczą, że będą wysłuchane, a nie oceniane - mówi Roksana Jędrzejewska-Wróbel.
- Niestety, dorośli często opuszczają kurtynę nad pewnymi tematami i w ten sposób uczą dzieci, że o pewnych tematach się nie rozmawia. A trzeba rozmawiać. Nawet na trudne tematy i jeśli nie zna się odpowiedzi. Nie można zostawiać młodego człowieka samemu ze swoimi emocjami ani go oszukiwać.
- Podobają mi się te warsztaty - mówi Zuzia. - Tak mnie zaciekawiły, że przeczytam też inne książki pani Roksany. Uważam, że lepiej przeczytać niż oglądać. W książce mogą być ciekawsze rzeczy.
Projekt „Czuję więc jestem” realizowany jest w ramach „Sieci kultury”, która jest częścią ogólnopolskiego programu Bardzo Młoda Kultura. Operatorem w województwie pomorskim jest Instytut Kultury Miejskiej, instytucja kultury Miasta Gdańska.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?